design@anave.pl

Czym się różni logo typograficzne od logo graficznego? Kilka słów o typach logo

Nadszedł ten dzień, gdy założyłeś własną firmę. Chcesz się wyróżnić, wybić z tłumu, więc w tym celu udajesz się do grafika, aby ten zaprojektował dla Ciebie logo. Jednak zadaje ci pytanie: “Czy życzy sobie Pan logo typograficzne czy graficzne?” I co to znaczy?

W skrócie mówiąc logo typograficzne to logo składające się wyłącznie z liter, natomiast logo graficzne jak sama nazwa wskazuje zawiera również grafikę. Prosta, krótka, konkretna odpowiedź.  Ale czy temat jest już wyczerpany? Otóż nic bardziej mylnego. Temat ten jest o wiele szerszym zagadnieniem, niż się wydaje.

Gareth Hardy, dosyć znany angielski projektant, w jednej ze swoich książek wyodrębnił aż siedem rodzajów logo: trzy oparte na typografii (loga typograficzne)– logotyp, glif i monogram oraz aż cztery oparte na obrazie – znak graficzny, znak abstrakcyjny lub symboliczny, emblemat i postać. 

Poniżej znajduje się krótka definicja każdego z nich.

Logotyp

Na logo wcale nie musi się składać obraz. Dowód? Znaki większości światowych marek o silnej pozycji zawierają tylko część typograficzną i w dodatku zazwyczaj właśnie w formie logotypu, czyli ujęcia w logo całej nazwy marki.

Przykłady marek posiadających ten typ logo: Coca-Cola, Amazon czy Disney, Nokia, Sony, Samsung, Dell, Intel, Motorola, Panasonic, Microsoft 

 

Glif

Na logo składa się jedna litera, lub inny znak typograficzny. 

Przykłady marek posiadających ten typ logo:  Honda, McDonalds, Facebook

 

Monogram lub Inicjał

Kolejnym rodzajem logo są monogramy oraz inicjały, a więc wizerunki marek oparte są o większą ilości liter lub znaków, niż posiada glif.

Przykłady marek posiadających ten typ logo: Proctor & Gamble, Volkswagen, Louis Voitton, czy Victoria Secret.

 

Znak graficzny

Uniwersalnie stosowany w każdej branży. Jest to obraz graficzny, który w dosłowny sposób określa markę. 

Przykłady marek posiadających ten typ logo: Apple, Shell, Puma, Jaguar, Johny Walker.

 

Znak abstrakcyjny i symboliczny

Choć w tym rodzaju centralnym elementem również jest obraz, to w odróżnieniu od znaków graficznych, tu obraz jest abstrakcyjny i swój przekaz opiera na symbolice, graficznej sugestii i interpretacji. 

Przykłady marek posiadających ten typ logo: Audi, Volvo, Mitsubishi, Mercedes Benz, Nike.

 

Emblemat

Emblematy, czyli nazwy marek obudowane bardziej złożoną graficzną kreacją. Mogą skupiać się na oryginalnym liternictwie lub wzornictwie całego znaku.

Przykłady marek posiadających ten typ logo: Hennessy, SmirnoffmChivas Regal, Porshe, Harley Davidson.

 

Postać

Ostatnim rodzajem logo opartym o obraz są postacie.

Przykłady marek posiadających ten typ logo: Monopoly, Cheetos czy Michelin.

 

Który rodzaj logo bardziej Cię przekonuje niż inne?  Daj koniecznie znać w komentarzu! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *